AirSain
voor gezonde lucht
AirSain
voor gezonde lucht
AirSain
voor gezonde lucht
Over Airsain
Contact
Vacatures
Unizo e-Commerce Label
BNP Fortis kbc bank cnc bank
ing bank belfius bank
spaarbank axa bank



Home
Nieuws
Januari 2009
Trucks schadelijker dan gedacht

Direct Online Advies



Reiniger of ionisator?

Trucks schadelijker dan gedacht, 12 januari 2009

Trucks schadelijker dan gedacht

Vrachtwagens zorgen voor meer milieuschade en files dan gedacht. Ze zorgen ook voor tweemaal zoveel verkeersdoden als personenwagens.

Onderzoeksbureau CE Delft meldt dat maandag in een rapport in opdracht van milieuorganisatie Transport & Environment. Vrachtwagens in de Europese Unie stoten volgens het onderzoek 54 procent meer broeikasgas CO2 uit in 2030, ondanks alle inspanningen om de uitstoot juist te verlagen. De trucks zorgen bovendien voor 30 procent van de files, hoewel ze slechts 3 procent van het wegverkeer uitmaken.

Wat betreft de veiligheid, ontdekten de onderzoekers dat vrachtwagens per kilometer de oorzaak zijn van tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens.

De truckers hoeven volgens de studie nauwelijks te betalen voor de schade. De sector betaalt in de EU jaarlijks 50 miljard euro aan accijns en belastingen, wat hooguit de kosten van de wegen en andere infrastructuur dekt. Kosten zoals luchtvervuiling, files, lawaai of ongelukken komen voor rekening van andere belastingbetalers.

De milieuorganisatie Transport & Environment bepleit extra heffingen op vrachtwagens wegens deze kosten. Het Europees Parlement bespreekt 21 januari al een voorstel om enkele kosten zoals files door te berekenen. Dat gaat de organisatie niet ver genoeg. De vrachtwagens moeten ook opdraaien voor kosten van CO2 en ongelukken, vindt directeur Jos Dings van Transport & Environment: „Vrachtwagens krijgen nu vrij baan, terwijl ze leed veroorzaken voor miljoenen mensen: files, lawaai en vervuiling.”

Eenzijdig

Vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO noemen het rapport „sterk eenzijdig”. Volgens hen doet het rapport geen enkel recht aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. „Wij verwijzen de conclusies dan ook naar het ronde archief.”

„In het rapport wordt een spookbeeld geschetst.” Zij wijzen erop dat vrachtwagens de afgelopen decennia juist steeds schoner zijn geworden. Bovendien stellen zij dat een aantal kostenposten niet goed is berekend. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.


Home
Nieuws
Januari 2009
Trucks schadelijker dan gedacht

Direct Online Advies



Reiniger of ionisator?

Trucks schadelijker dan gedacht, 12 januari 2009

Trucks schadelijker dan gedacht

Vrachtwagens zorgen voor meer milieuschade en files dan gedacht. Ze zorgen ook voor tweemaal zoveel verkeersdoden als personenwagens.

Onderzoeksbureau CE Delft meldt dat maandag in een rapport in opdracht van milieuorganisatie Transport & Environment. Vrachtwagens in de Europese Unie stoten volgens het onderzoek 54 procent meer broeikasgas CO2 uit in 2030, ondanks alle inspanningen om de uitstoot juist te verlagen. De trucks zorgen bovendien voor 30 procent van de files, hoewel ze slechts 3 procent van het wegverkeer uitmaken.

Wat betreft de veiligheid, ontdekten de onderzoekers dat vrachtwagens per kilometer de oorzaak zijn van tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens.

De truckers hoeven volgens de studie nauwelijks te betalen voor de schade. De sector betaalt in de EU jaarlijks 50 miljard euro aan accijns en belastingen, wat hooguit de kosten van de wegen en andere infrastructuur dekt. Kosten zoals luchtvervuiling, files, lawaai of ongelukken komen voor rekening van andere belastingbetalers.

De milieuorganisatie Transport & Environment bepleit extra heffingen op vrachtwagens wegens deze kosten. Het Europees Parlement bespreekt 21 januari al een voorstel om enkele kosten zoals files door te berekenen. Dat gaat de organisatie niet ver genoeg. De vrachtwagens moeten ook opdraaien voor kosten van CO2 en ongelukken, vindt directeur Jos Dings van Transport & Environment: „Vrachtwagens krijgen nu vrij baan, terwijl ze leed veroorzaken voor miljoenen mensen: files, lawaai en vervuiling.”

Eenzijdig

Vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO noemen het rapport „sterk eenzijdig”. Volgens hen doet het rapport geen enkel recht aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. „Wij verwijzen de conclusies dan ook naar het ronde archief.”

„In het rapport wordt een spookbeeld geschetst.” Zij wijzen erop dat vrachtwagens de afgelopen decennia juist steeds schoner zijn geworden. Bovendien stellen zij dat een aantal kostenposten niet goed is berekend. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.

NIEUWS

november 2017 (2) oktober 2017 (3) september 2017 (2) augustus 2017 (2) juli 2017 (3) juni 2017 (4) mei 2017 (3) april 2017 (3) maart 2017 (5) februari 2017 (2) januari 2017 (4) december 2016 (4) november 2016 (4) oktober 2016 (3) september 2016 (3) augustus 2016 (5) juli 2016 (3) juni 2016 (5) mei 2016 (3) april 2016 (3) maart 2016 (4) januari 2016 (4) december 2015 (3) november 2015 (1) oktober 2015 (5) september 2015 (2) augustus 2015 (4) juni 2015 (2) mei 2015 (3) april 2015 (3) maart 2015 (3) februari 2015 (4) januari 2015 (3) december 2014 (3) november 2014 (2) oktober 2014 (3) september 2014 (3) augustus 2014 (3) juli 2014 (2) juni 2014 (2) mei 2014 (3) april 2014 (4) maart 2014 (3) februari 2014 (2) januari 2014 (4) december 2013 (3) november 2013 (3) oktober 2013 (2) september 2013 (3) augustus 2013 (4) juli 2013 (3) juni 2013 (3) mei 2013 (3) april 2013 (2) februari 2013 (1) januari 2013 (1) december 2012 (2) november 2012 (2) oktober 2012 (3) september 2012 (3) augustus 2012 (4) juli 2012 (2) juni 2012 (1) mei 2012 (3) april 2012 (2) maart 2012 (3) februari 2012 (6) januari 2012 (4) december 2011 (2) november 2011 (2) oktober 2011 (4) september 2011 (2) augustus 2011 (3) juli 2011 (2) juni 2011 (3) mei 2011 (4) april 2011 (8) maart 2011 (1) februari 2011 (6) januari 2011 (11) december 2010 (5) november 2010 (7) oktober 2010 (6) september 2010 (6) augustus 2010 (6) juli 2010 (3) juni 2010 (4) mei 2010 (3) april 2010 (4) maart 2010 (7) februari 2010 (4) januari 2010 (2) december 2009 (2) oktober 2009 (7) augustus 2009 (19) juli 2009 (10) juni 2009 (12) mei 2009 (3) april 2009 (12) maart 2009 (2) februari 2009 (6) januari 2009 (10) december 2008 (5) november 2008 (6) oktober 2008 (7) september 2008 (5) augustus 2008 (3) juli 2008 (7) juni 2008 (4) mei 2008 (2) april 2008 (5) maart 2008 (7) februari 2008 (3) december 2007 (2) november 2007 (4) oktober 2007 (14) september 2007 (17) augustus 2007 (2) april 2007 (1) juli 2006 (1) mei 2006 (1) september 2005 (1) november 2003 (1)

NOVEMBER 2017

Gratis

TFA Thermo Hygro Climate met logo
t.w.v. € 23,90 bij bestellingen vanaf € 299,00

  

Direct Online Advies



Reiniger of ionisator?

Trucks schadelijker dan gedacht, 12 januari 2009

Trucks schadelijker dan gedacht

Vrachtwagens zorgen voor meer milieuschade en files dan gedacht. Ze zorgen ook voor tweemaal zoveel verkeersdoden als personenwagens.

Onderzoeksbureau CE Delft meldt dat maandag in een rapport in opdracht van milieuorganisatie Transport & Environment. Vrachtwagens in de Europese Unie stoten volgens het onderzoek 54 procent meer broeikasgas CO2 uit in 2030, ondanks alle inspanningen om de uitstoot juist te verlagen. De trucks zorgen bovendien voor 30 procent van de files, hoewel ze slechts 3 procent van het wegverkeer uitmaken.

Wat betreft de veiligheid, ontdekten de onderzoekers dat vrachtwagens per kilometer de oorzaak zijn van tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens.

De truckers hoeven volgens de studie nauwelijks te betalen voor de schade. De sector betaalt in de EU jaarlijks 50 miljard euro aan accijns en belastingen, wat hooguit de kosten van de wegen en andere infrastructuur dekt. Kosten zoals luchtvervuiling, files, lawaai of ongelukken komen voor rekening van andere belastingbetalers.

De milieuorganisatie Transport & Environment bepleit extra heffingen op vrachtwagens wegens deze kosten. Het Europees Parlement bespreekt 21 januari al een voorstel om enkele kosten zoals files door te berekenen. Dat gaat de organisatie niet ver genoeg. De vrachtwagens moeten ook opdraaien voor kosten van CO2 en ongelukken, vindt directeur Jos Dings van Transport & Environment: „Vrachtwagens krijgen nu vrij baan, terwijl ze leed veroorzaken voor miljoenen mensen: files, lawaai en vervuiling.”

Eenzijdig

Vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO noemen het rapport „sterk eenzijdig”. Volgens hen doet het rapport geen enkel recht aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. „Wij verwijzen de conclusies dan ook naar het ronde archief.”

„In het rapport wordt een spookbeeld geschetst.” Zij wijzen erop dat vrachtwagens de afgelopen decennia juist steeds schoner zijn geworden. Bovendien stellen zij dat een aantal kostenposten niet goed is berekend. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.

Contact

Airsain België
Antoon Delemazurestraat 39
3920 LOMMEL

E. contactformulier
T. 011-515389
Ma t/m vr: 9.00 - 17.30 uur
Op afspraak.

Rubrieken


Blijf op de hoogte ...


Google+ Face Book

Klantenservice


© Copyright 2017 Airsain België. All rights reserved. 20 november 2017 Sitemap

Blijf op de hoogte ...


Google+ Face Book

Contact

Airsain België
Antoon Delemazurestraat 39
3920 LOMMEL

E. contactformulier
T. 011-515389
Ma t/m vr: 9.00 - 17.30 uur
Op afspraak.

Klantenservice

Rubrieken

© Copyright 2017 Airsain België. All rights reserved. 20 november 2017 Sitemap

Blijf op de hoogte ...


Google+ Face Book

Rubrieken

Klantenservice

Contact

Airsain België
Antoon Delemazurestraat 39
3920 LOMMEL

E. contactformulier
T. 011-515389
Ma t/m vr: 9.00 - 17.30 uur
Op afspraak.

© Copyright 2017 Airsain België. All rights reserved. 20 november 2017 Sitemap